ויטמין D נחשב גורם חשוב
בשמירה על בריאות השלד, וחסר שלו עלול לגרום, במקרים קלים, לשיבושים
במשק הסידן, שעלולים לגרום לאוסטיאופורוזיס, ובמקרים קשים לאוסטיאומלציה.
הקפדה על אספקה נאותה של ויטמין D וסידן, מהווה בסיס לכל המחקרים הקליניים
הבודקים השפעת תרופות פעילות כנגד אוסטיאופורוזיס. מחקרים רבים, מרחבי
העולם, וגם מישראל, הראו כי באוכלוסיית המבוגרים והקשישים (ובמספר מקרים
גם באוכלוסיית הילדים) קיים שיעור גבוה של חסר ויטמין D, כפי שהוא מוערך
ע"פ בדיקת ריכוז 25(OH)D.
Holick וחב' (1), בדקו את מצב מאגרי ויטמין D בנשים שהיו נתונות לטיפול
תרופתי באוסטיאופורוזיס, מאיזורים שונים בארה"ב. המחקר כלל כ-
1500 נשים פוסטמנופאוזליות, מגיל 55 ומעלה (גיל ממוצע- 71 שנים), לפחות
שנתיים לאחר הפסקת מחזור הוסת, בכללן כאלה שהשתמשו בתוספי סידן וויטמין
D, אשר לא נטלו חלק במחקרים קליניים ב- 3 השנים שקדמו לסקר ואשר לא
שינו בתקופה שקדמה לסקר את מינון התוספים שנטלו. הריכוז הממוצע של 25(OH)D
היה 30 נ"ג/מ"ל, שהיה זהה כמעט לחציון. חסר ויטמין D נקבע
ע"פ מספר הגדרות. 25(OH)D פחות מ- 30 נ"ג/מ"ל נמצא ב-
52% מהנבדקות; פחות מ- 20, ב- 18% מהנבדקות. נבדקות שצרכו תוספי ויטמין
D במינון קטן מ- 400 יחידות ליום היו בסיכון מוגבר לחסר ויטמין D ע"פ
כל אחת מההגדרות, בהשוואה למי שצרכו יותר מ- 400 יחידות. בניתוח חד
ורב-משתנים, נמצא קשר מובהק בין חסר ויטמין D לבין גיל > 80, משקל
עודף (BMI > 25), בלא-לבנים, שימוש בפחות מ- 400 יחידות ויטמין D
ליום, פעילות גופנית מעטה, העדר שיחה עם הרופא המטפל באשר לחשיבות ויטמין
D לבריאות ורמת השכלה הנופלת מ- 12 שנות לימוד. מגמת עליה בריכוז PTH
נצפתה החל מריכוז 25(OH)D של כ- 30 נ"ג/מ"ל.
הנה-כי-כן, גם באוכלוסיה של נשים עם מודעות גבוהה לטיפול באוסטיאופורוזיס
קיים שיעור גבוה של חסר ויטמין D. החוקרים מציינים כי ניתן להתגבר בקלות
על שנים מגורמי הסיכון: שיחות ממוקדות עם המטופלים לגבי חשיבות ויטמין
D, ואבטחת מינון ויטמין D שאינו נופל מ- 400 יחידות ליום.
הערה: יש מאיתנו המשלים את עצמם, שארצנו שטופת השמש מקנה ביטוח מפני
חסר ויטמין D. אין בכך ממש. לפני שנים רבות, הכתיר JE Morley מאמר
מערכת ב- JAGS בכותרת: "A place in the sun does not guarantee
adequate VITAMIN
D", וקביעה זו נכונה גם בארצנו.
לא זו בלבד, קיימת מחלוקת באשר למידת התרומה של ויטמין D (וסידן)
במניעת שברים. המחקר המצוטט ביותר באשר לתועלת של תוספת ויטמין D
במניעת שברים, היא זו של Chapuy וחב' באוכלוסיית קשישים מוסדיים בדרום
צרפת. לאחרונה פורסמו שני מחקרים מבוקרים, רבי-משתתפים מבריטניה (2,3),
שבדקו השפעת 1000 מ"ג סידן, 800 יחידות ויטמין D, שילוב של השניים
או פלצבו, באוכלוסיות של מטופלים עצמאיים. המחקרים היו שונים בתכנונם,
אבל שניהם הגיעו למסקנה שלילית לגבי השפעת סידן וויטמין D על שברים.
בשני המחקרים לא נבדק מצב מאגרי ויטמין D באוכלוסיה ולא ברור מה הייתה
צריכת הסידן הבסיסית בנבדקים. אם לא די לנו בכך, לאחרונה הועלה ספק
בקשר למידת הדיוק של ערכות לבדיקת 25(OH)D (4), והועלה ספק
באשר ליעילות של ויטמין D2 (בהשוואה ל- D3), ואפשרות ששימוש בנגזרת
D2 עלולה לדלדל את מאגרי ויטמין D3, בד בבד עם זמן מחצית חיים קצר
יותר של ויטמין D2 (5). התיאורים המופיעים בספרות לגבי הקשר שבין
ריכוז 25(OH)D ל- PTH, יוצרים רושם של קשר פשוט; ולא כן הוא. עיון
באיורים המכילים את פירוט התוצאות בנבדקים רבים –שלא להזכיר את הניסיון
האישי במרפאה- מעלה מקרים רבים ביותר שבהם קיימת אי התאמה בין המצוי
לתיאוריה. האם הדבר קשור בבעיות טכניות בבדיקה, בעובדה שויטמין D
הינו "הורמון קשור" (לחלבון נשא), בהבדלים בתזונה, בצריכת
סידן, בקולטנים לסידן, בעתודות של בלוטות הפראתירואיד או ב"חור" בהשכלתנו
לגבי הפיזיולוגיה של ויטמין D והפראתירואיד? –אשמח אם ימצא מי שיבהיר
לי. עד שיתקבלו התשובות הסופיות (אם יש דבר כזה...), ועד שיוכח אחרת,
אני רואה בהשגת מאגרים נאותים של ויטמין D ואספקת סידן נאותה, בסיס
לשמירה על בריאות השלד, חיזוק השרירים, ומניעת נפילות. תכשירי ויטמין
D3 נראים עדיפים על D2. אינני "מקמץ" בהמלצה
על מינון ויטמין D, שכן הרעלת ויטמין D מצריכה טיפול במינון של עשרות
או מאות אלפי יחידות ליום, ברציפות ולאורך זמן. מינון של 1200-800
יחידות ליום נראה לי "סביר", בעיקר לנוכח נתונים הרומזים
שמינון יומי "סביר יותר" מצוי בתחום שבין 3000-2000 יחידות
ליום (6).
1. Holick MF et al. Prevalence of VITAMIN
D Inadequacy among Postmenopausal North American Women Receiving
Osteoporosis Therapy.
JCEM. 90:3215-24. http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/90/6/3215
2. The RECORD Trial Group. Oral VITAMIN
D3 and calcium for secondary prevention of low-trauma fractures
in elderly people (Randomised Evaluation of Calcium Or VITAMIN
D, RECORD): a randomised placebo-controlled trial. Lancet 365:1621-8,
2005. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?
cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15885294&query_hl=14
3. Porthouse J et al. Randomised controlled trial of calcium
and supplementation with CHOLECALCIFEROL (VITAMIN
D3) for prevention of fractures in primary care. BMJ 330:1003-6,
2005. http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=15860827
4. Binkley N et al. Assay variation Confounds the diagnosis
of hypovitaminosis D: a call for standardization. JCEM 89:3152-7,
2004. http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/7/3152
5. ArmasLAG et al. VITAMIN
D2 Is much less effective than VITAMIN
D3 in humans. JCEM 89:5387-91, 2004. http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/11/5387
6. Heaney RP. VITAMIN
D, nutritional deficiency, and the medical paradigm.
JCEM 88: 5107-8, 2003. http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/88/11/5107
מאת
ד"ר יאיר ליאל
השרות האנדוקריני
ביה"ח סורוקה
אוניברסטית בן גוריון
באר שבע
|